Peszleg Brigitta: „A sakk megtanít, hogy mindig legyen egy B, majd C és D tervünk”
Kilenc-tíz évesen édesapja, Peszleg Gyula tanította meg a játék alapjaira, majd 10-18 éves kora között versenyszerűen sakkozott Paréj József irányítása alatt Tapolcán
Kilenc-tíz évesen édesapja, Peszleg Gyula tanította meg a játék alapjaira, majd 10-18 éves kora között versenyszerűen sakkozott Paréj József irányítása alatt Tapolcán. Az intenzív versenysakkal eltöltött évek után neveléstudományi diplomát szerzett és ma már a sakk készség- és képesség fejlesztő hatását népszerűsíti a világban, iskolákban, képzéseken és konferenciákon egyaránt.
2015-ben elvégezte Polgár Judit: A tehetség fejlesztő sakk, mint oktatási eszköz – pedagógusoknak szóló programját, majd 2017-ben az Európai Sakk Unió sakk tanári képzését. 2018-ban kilátogatott a világ legrangosabb nemzetközi konferenciájára, a Londoni Sakk Konferenciára, ami évről évre, a sakk oktatásban betöltött szerepét vizsgálja különböző nézőpontokon keresztül. Személyes életének egy szép fordulata, hogya versenysakkban eltöltött évek, a pedagógia diploma és sakk tanári képzések kombinációjával egy olyan speciális tudásra tett szert, amire Angliában is felfigyeltek. 2019-től már ő szervezi ezeket konferenciákat és az Európai Sakk Unió sakk tanári képzéseit – tudtuk meg.
Ugyanakkor társszerzője a „Stratégiai játékok a sakktáblán” tanári kurzusnak, ami azt a módszertant adja át a sakkoktatóknak, amivel a sakk iránti kedvet és érdeklődést ébreszthetik fel a tanulóikban. – A sakk komplex szabályrendszere sokakat eltántorít és hamar feladják a játékkal való ismerkedést, ezért érdemesebb egyszerű stratégiai játékokkal és feladványokkal kezdeni, hogy megalapozzuk a sakk megtanulásához vezető utat és fenntartsuk a tanulók motivációját. Ezek, a sakkhoz képest egyszerűbb játékok ugyanolyan kihívást és mentális stimulációt nyújtanak, élményszerűbbé és változatosabbá teszik a tanulási folyamatot – állítja. Brigitta 8 éve foglalkozik általános iskolás korú gyerekekkel és használja a sakkot képesség fejlesztő eszközként. Iskolákban tanít, de vannak magántanítványai is és egy Hong Kong-i sakkiskola gyerekeinek online órákat is tart. Azt mondja, a képességfejlesztést tartja szem előtt, hiszen a cél nem a következő világbajnok kinevelése, hanem a gyerekek intellektuális, érzelmi és szociális készségeinek fejlesztése. – Fontos megemlíteni, hogy a sakkra általában egyéni sportágként tekintenek, de a sakkozás fontos szociális készségeket is fejleszt. Mindig ösztönzöm a tanítványaimat, hogy az osztálytermen és a sakkórákon kívül is játsszanak egymással. Barátokkal, szülőkkel, nagyszülőkkel, bárkivel, mert játszani jó. Igazából bármit, legyen az sakk, bármilyen társas-, tábla-, vagy kártyajáték, a lényeg a minőségi időtöltés és élmény, amire egész életünkben jó szívvel emlékszünk, amik elmélyítik a baráti és családi kapcsolatokat és segítenek a mentális egészségünk megőrzésében. Ezt a szemléletet otthonról hozom, ahol mindig nagy szerepe volt a közös játéknak és a mai napig a családi vagy baráti összejöveteleken mindig előkerül valamilyen játék amikor együtt vagyunk.
A fiatalok oktatása mellett, az időskori elmagányosodással és a demenciával küzdő emberek megsegítésére létrejött egyik jótékonysági szervezetnél is heti rendszerességgel önkénteskedik, játékklubot vezet. A Tapolcáról indult Peszleg Brigitta azt vallja, hogy a sakk egy határokon átívelő közös nyelv, ami kortól és nemtől függetlenül játszható, oktatási eszközként használva pedig hatékony készség- és képesség fejlesztő szerepet tölt be. – A sakk által megszerzett tudást az élet számos területén alkalmazhatjuk sikeresen és ha csak a legutóbbi példát nézzük, hogy milyen kompetenciákra tettem szert a sakkozással eltöltött évek alatt és segítettek a 2023-as konferencia megszervezésénél akkor a következőket tudnám felsorolni: kooperáció, kommunikáció, kreativitás és kritikus gondolkodás. Fontos volt számomra, egy logikus, átlátható struktúra felépítése, ami nem csak a szervezési folyamat egészét tette átláthatóvá, de kiemelte a részleteket is. A sakk célorientált stratégiai gondolkodást épít ki az emberi agyban, ami segített az elérendő cél meghatározásában és az ahhoz vezető helyes út lépéseinek felismerésében, megtételében.
Az élet számos akadályt gördít élénk, de a sakk által megszerezhető elemző képesség segít, hogy több szempontból megvizsgálva hozzuk meg a döntéseinket és probléma-megoldó gondolkodással, hozzáállással, (a problémák előli elmenekülés vagy szőnyeg alá söprése helyett), a megoldás megtalálására irányítsuk a fókuszt. – Amikor arról beszélgetünk a gyerekekkel, hogy mire tanítja őket a sakk, nagyon okosan a következőket fogalmazzák meg: mindig tanulunk valamit a hibáinkból, türelmesnek kell lennünk magunkkal és másokkal szemben, a lépéseinknek következménye van, amiért vállalnunk kell a felelősséget, mindig kell, hogy legyen egy tervünk, figyelembe véve az ellenfél tervét is, meg egy B és C is, ha az előzőek nem sikerülnek. A sakk által megszerzett gondolkodásmód közvetetten átsegíthet az élet kihívásain, hiszen a mindennapi problémák megoldásához biztosít ösztönösen és tudatosan használható módszertant. Éppen ezért nem véletlen az sem, hogy a világ számos országában gondolják úgy a szakemberek, hogy a sakkot, mint készségfejlesztő eszközt iskolai keretek között is érdemes oktatni. A világ megváltozott, a telefon, az internet és a közösségi média felületek nem éppen az elmélyült koncentrációt segítik kialakítani a gyerekekben és ma már nem megszokott karácsonyi ajándék a sakktábla. A sakkjáték gyakorlása azonban hasznos eszköz, hiszen végső soron a kritikus gondolkodást, az életben való eligazodást, az érvényesülés segíti. /Töreky L./