Kilenc-tíz évesen édesapja, Peszleg Gyula tanította meg a játék alapjaira, majd 10-18 éves kora között versenyszerűen sakkozott Paréj József irányítása alatt Tapolcán. Az intenzív versenysakkal eltöltött évek után neveléstudományi diplomát szerzett és ma már a sakk készség- és képesség fejlesztő hatását népszerűsíti a világban, iskolákban, képzéseken és konferenciákon egyaránt.

 

 

2015-ben elvégezte Polgár Judit: A tehetség fejlesztő sakk, mint oktatási eszköz – pedagógusoknak szóló programját, majd 2017-ben az Európai Sakk Unió sakk tanári képzését. 2018-ban kilátogatott a világ legrangosabb nemzetközi konferenciájára, a Londoni Sakk Konferenciára, ami évről évre, a sakk oktatásban betöltött szerepét vizsgálja különböző nézőpontokon keresztül. Személyes életének egy szép fordulata, hogya versenysakkban eltöltött évek, a pedagógia diploma és sakk tanári képzések kombinációjával egy olyan speciális tudásra tett szert, amire Angliában is felfigyeltek. 2019-től már ő szervezi ezeket konferenciákat és az Európai Sakk Unió sakk tanári képzéseit – tudtuk meg.

 

Peszleg Brigitta ifjú tapolcai sakkozóként a nyolcvanas években

 

Ugyanakkor társszerzője a “Stratégiai játékok a sakktáblán” tanári kurzusnak, ami azt a módszertant adja át a sakkoktatóknak, amivel a sakk iránti kedvet és érdeklődést ébreszthetik fel a tanulóikban. – A sakk komplex szabályrendszere sokakat eltántorít és hamar feladják a játékkal való ismerkedést, ezért érdemesebb egyszerű stratégiai játékokkal és feladványokkal kezdeni, hogy megalapozzuk a sakk megtanulásához vezető utat és fenntartsuk a tanulók motivációját. Ezek, a sakkhoz képest egyszerűbb játékok ugyanolyan kihívást és mentális stimulációt nyújtanak, élményszerűbbé és változatosabbá teszik a tanulási folyamatot – állítja. Brigitta 8 éve foglalkozik általános iskolás korú gyerekekkel és használja a sakkot képesség fejlesztő eszközként. Iskolákban tanít, de vannak magántanítványai is és egy Hong Kong-i sakkiskola gyerekeinek online órákat is tart. Azt mondja, a képességfejlesztést tartja szem előtt, hiszen a cél nem a következő világbajnok kinevelése, hanem a gyerekek intellektuális, érzelmi és szociális készségeinek fejlesztése. – Fontos megemlíteni, hogy a sakkra általában egyéni sportágként tekintenek, de a sakkozás fontos szociális készségeket is fejleszt. Mindig ösztönzöm a tanítványaimat, hogy az osztálytermen és a sakkórákon kívül is játsszanak egymással. Barátokkal, szülőkkel, nagyszülőkkel, bárkivel, mert játszani jó. Igazából bármit, legyen az sakk, bármilyen társas-, tábla-, vagy kártyajáték, a lényeg a minőségi időtöltés és élmény, amire egész életünkben jó szívvel emlékszünk, amik elmélyítik a baráti és családi kapcsolatokat és segítenek a mentális egészségünk megőrzésében. Ezt a szemléletet otthonról hozom, ahol mindig nagy szerepe volt a közös játéknak és a mai napig a családi vagy baráti összejöveteleken mindig előkerül valamilyen játék amikor együtt vagyunk.

 

 

A fiatalok oktatása mellett, az időskori elmagányosodással és a demenciával küzdő emberek megsegítésére létrejött egyik jótékonysági szervezetnél is heti rendszerességgel önkénteskedik, játékklubot vezet. A Tapolcáról indult Peszleg Brigitta azt vallja, hogy a sakk egy határokon átívelő közös nyelv, ami kortól és nemtől függetlenül játszható, oktatási eszközként használva pedig hatékony készség- és képesség fejlesztő szerepet tölt be. – A sakk által megszerzett tudást az élet számos területén alkalmazhatjuk sikeresen és ha csak a legutóbbi példát nézzük, hogy milyen kompetenciákra tettem szert a sakkozással eltöltött évek alatt és segítettek a 2023-as konferencia megszervezésénél akkor a következőket tudnám felsorolni: kooperáció, kommunikáció, kreativitás és kritikus gondolkodás. Fontos volt számomra, egy logikus, átlátható struktúra felépítése, ami nem csak a szervezési folyamat egészét tette átláthatóvá, de kiemelte a részleteket is. A sakk célorientált stratégiai gondolkodást épít ki az emberi agyban, ami segített az elérendő cél meghatározásában és az ahhoz vezető helyes út lépéseinek felismerésében, megtételében.

 

A London Chess Conference 2023 rendezvényen egy sakknál egyszerűbb, de az érdeklődés felkeltésére alkalmas játék játszmája közben

 

Az élet számos akadályt gördít élénk, de a sakk által megszerezhető elemző képesség segít, hogy több szempontból megvizsgálva hozzuk meg a döntéseinket és probléma-megoldó gondolkodással, hozzáállással, (a problémák előli elmenekülés vagy szőnyeg alá söprése helyett), a megoldás megtalálására irányítsuk a fókuszt. – Amikor arról beszélgetünk a gyerekekkel, hogy mire tanítja őket a sakk, nagyon okosan a következőket fogalmazzák meg: mindig tanulunk valamit a hibáinkból, türelmesnek kell lennünk magunkkal és másokkal szemben, a lépéseinknek következménye van, amiért vállalnunk kell a felelősséget, mindig kell, hogy legyen egy tervünk, figyelembe véve az ellenfél tervét is, meg egy B és C is, ha az előzőek nem sikerülnek. A sakk által megszerzett gondolkodásmód közvetetten átsegíthet az élet kihívásain, hiszen a mindennapi problémák megoldásához biztosít ösztönösen és tudatosan használható módszertant. Éppen ezért nem véletlen az sem, hogy a világ számos országában gondolják úgy a szakemberek, hogy a sakkot, mint készségfejlesztő eszközt iskolai keretek között is érdemes oktatni. A világ megváltozott, a telefon, az internet és a közösségi média felületek nem éppen az elmélyült koncentrációt segítik kialakítani a gyerekekben és ma már nem megszokott karácsonyi ajándék a sakktábla. A sakkjáték gyakorlása azonban hasznos eszköz, hiszen végső soron a kritikus gondolkodást, az életben való eligazodást, az érvényesülés segíti. /Töreky L./

 

Peszleg Brigitta: “A sakk megtanít, hogy mindig legyen egy B, majd C és D tervünk”

| hírek, közélet, oktatás, sport |