A Batsányi iskola szuperhős-képzője
Az iskolakezdés hatalmas izgalmat jelent mind a kisgyermeknek, mind a szülőnek
Az iskolakezdés hatalmas izgalmat jelent mind a kisgyermeknek, mind a szülőnek. A gyermek izgul, hogy milyenek lesznek az osztálytársak, vajon aranyos lesz-e a tanítónéni. A szülő aggódik, hogy bírni fogja-e a csemetéje a 45 perces tanórákat, feltalálja–e magát az ismeretlen közegben. Az ilyen és ehhez hasonló félelmek enyhítésére jöttek létre a tanévkezdést megelőző gólyatáborok, melyek már hagyománynak számítanak a tapolcai iskolákban.
Varga-Gerencsér Viktória, a TBLÁI Batsányi János Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagintézményének szeptembertől induló első osztályának osztályfőnöke elmondta, hogy ebben a korban minden ismeretlentől félhetnek a gyerekek. A gólyatáborokban viszont megismerhetik az osztálytársakat, az épületet, az iskolai szabályokat és nem utolsó sorban a tanítónéniket. Persze mindezeket játékos formában, hogy minél inkább fel tudjanak oldódni a kicsik, mire elkezdődik a tényleges tanítási időszak. A Batsányi iskola folyósólyán és az elsősök ajtaján az idei évben ez a felirat várta a piciket: Szuperhősképző. Ezzel kapcsolatban Varga-Gerencsér Viktória elárulta, hogy minden osztályánál kitalál egy tematikát, amely mentén a tanév során haladnak. Egy olyan témát keresett, ami megfogja a gyerekeket, és egyben aktuális is, ugyanis, hiába kiváló mese a Kockásfülű nyúl, a legtöbb gyermeknek már nem mond semmit. Nem így van ez a szuperhősökkel, akik ráadásul sok tolltartón, füzeten és pólón visszaköszönnek. A szuperhősök mellé pedig olyan értékeket lehet társítani, melyek példaként szolgálhatnak. Az osztályfőnök hozzátette, hogy már a táborban elkezdték gyűjteni a szuperképességeket. Volt olyan kisgyermek, akinek a kedvesség volt a szuperképessége, másnak az odafigyelés, segítőkészség, vagy az erő.
A lényeg, hogy az értékes belső tulajdonságokra próbálják meg fektetni a hangsúlyt. A tanítónő már abban is megegyezett újdonsült osztályával, hogy az évek során, mindenki egyre több szuperképességet fog „beszerezni” magának. A gólyatábor a diákokat tanító pedagógusoknak is nagy segítség. A játékos foglalkozások alatt ők is árnyaltabb képet kapnak a frissen iskolába kerülő gyerekekről. A két nap során több olyan feladat is volt, ami a megismerést szolgálta, és amelyek közben a nebulók is rájöhettek, hogy mely osztálytársakkal vannak közös pontjaik. Egy ilyen játék volt például a kooperációs ernyő, ahol a pedagógusok által elmondott szempontok alapján egy nagy színes ernyő alá kellett befutni a gyerekeknek. Pl.; „Bújjon be az ernyő alá, akinek van kutyája…, akinek két testvére van!” stb. Az ilyen és ehhez hasonló közösségfejlesztő játékok feloldják a gyerekek kezdeti félelmeit és segítik őket abban, hogy jobban megismerjék egymást.
A Batsányi általános iskolában igazán sokszínű program várta a leendő elsősöket. A fent említett foglalkozásokon kívül betekinthettek az angol nyelv és matematika világába, voltak néptánc, rajz, sport és mesés foglalkozások. Így a szülők nem csak azért lehettek hálásak a pedagógusoknak, hogy gyermekeik szeptember 2-án oldott hangulatban érkeztek az iskolába, hanem azért is, mert a gólyatábor két estéjén nem kellett az esti altatással bíbelődniük. /sz.z/ fotók: vgv/