2025/04/19

Bemutatkozott egy speciális iskola, amely gondoskodást és esélyt kínál…

A Város szívében dolgoznak csendben, mindennapjaikban azoknak segítenek, azokat tanítják, akiknek nehezebbek a hétköznapok, bonyolultabbak a másoknak egyszerű feladatok. Pedagógusaik, munkatársaik sokszor pótolják a család gondoskodását és szeretetét is. A Szász Márton Általános Iskola a

A Város szívében dolgoznak csendben, mindennapjaikban azoknak segítenek, azokat tanítják, akiknek nehezebbek a hétköznapok, bonyolultabbak a másoknak egyszerű feladatok. Pedagógusaik, munkatársaik sokszor pótolják a család gondoskodását és szeretetét is. A Szász Márton Általános Iskola a napokban bemutatkozott a szülők és szakemberek előtt, bepillantást engedve rendkívül sokrétű és sokszínű feladataikba.

 Mivel a Szász Márton Iskola nem rendelkezik akkora befogadóképességgel rendelkező teremmel, mint amekkora az érdeklődés volt az esemény iránt, ezért az Én Világom Tapolca autizmussal élő gyermekeket nevelő családok egyesületének helyisége adott otthont a találkozónak a Régi Postaudvari helyiségükben. Frang Vivien igazgató köszönte meg a lehetőséget és köszöntötte a szép számú érdeklődőt, majd egy részletes, prezentációval egybekötött előadással mutatta be intézményét. Legelőször szükségesnek tartotta az alapfogalmak tisztázását, hogy mit is jelent a sajátos nevelési igény, ezen belül a tanulási zavar, a tanulási nehézség, értelmi akadályozottság-intellektuális zavar. Tisztázta, hogy ki tartozik a tanulásban akadályozottak és ki az értelmi akadályozottak körébe, ki számít enyhe és ki középsúlyos értelmi fogyatékosnak és ki tartozik az autisták közé. Elmondta, hogy a Szász Márton Általános Iskola középsúlyos értelmileg akadályozott, valamint autista tanulókkal foglalkozik családias, kis létszámú csoportokban. Eltérő tantervű iskola lévén 70-es intelligencia kvóciens feletti diákokat nem vehetnek fel, nem „normál” iskola tehát, csakis szakvéleménnyel rendelkező diákok járhatnak hozzájuk. Olyan szegregált gyógypedagógiai intézmény, ahol az oktatás és a fejlesztő nevelés kéz a kézben jár. Az iskola két telephelyen működik. Az Iskola utcában a 70-es IQ alatti diákok tanulnak, a Köztársaság téren pedig értelmi akadályozottak és két autista csoport is működik. Személyi ellátottságuk jó, valamennyi munkatársuk a mindenkor jogszabályoknak megfelelő végzettséggel rendelkezik. Örömmel számolt be arról, hogy 6 gyógypedagógiai asszisztens is segíti munkájukat, ami nagy segítség diáknak-pedagógusnak egyaránt, valamint egy utazó logopédus is részt vesz a mindennapjaikban. Az infrastruktúrát tekintve nagy beruházásokról nem tudott beszámolni, de apró lépésekről igen. Megemlítette a tetőcserét, néhány belső nyílászáró cseréjét, játszótér építést, virágoskertek kialakítását. Apró lépésekben ugyan, de az elmúlt években sokat fejlődtek-mondta. Pedagógiai programjuk alapelve a rájuk bízott gyermekek mindennapi életben való eligazodásának segítése, az egyéni fejlesztés, a minőségi munkavégzés. Nagy hangsúlyt fektetnek a tehetséggondozásra. Diákjaik rendszeresen mérettetik meg magukat sport- és tanulmányi versenyeken szép – gyakran országos – sikerekkel. Céljaik között fő helyen van a gyerekek meglévő képességeinek-funkcióinak erősítése, a hiányzó funkciók helyreállítása, a speciális eszközök használatának megtanítása. Ehhez minden segítséget megadnak iskolán kívül is, így például részt vehetnek a gyerekek lovas- és kutyás terápiás foglalkozásokon. A mozgás fejlesztésének sok lehetőségét ragadják meg a mindennapokban. A heti 5 testnevelő órán túl lehetőség van TSMT tornára, vívásra, a szabadidős tevékenységek között túrázásra, vitorlázásra. A sportversenyek közül teremfociban, asztaliteniszben, mezei futásban, atlétikában jeleskednek diákjaik. Az igazgatónő büszkén említette az iskola partneri kapcsolatait a helyi civil szervezetekkel, így a nőklubbal, a Trappolókkal, az Idősek Napközi Otthonával. Velük rendszerek a közös programok, tevékenységek, akciók. Iskolai programjaikban megemlékeznek a nemzeti ünnepekről, őrzik a magyar hagyományokat, méghozzá az iskolán belüli integrációra helyezve a hangsúlyt. Megtartják azokat a témaheteket is, amiket a normál tantervű iskolák, és sok kézműves foglalkozást szerveznek, az azokon készült alkotásokat kiállítják. Szabadidős kínálatuk irigylésre méltóan gazdag. Minden évben az ÉFOÉSZ segítségével ellátogatnak a budapesti állatkertbe, részt vesznek könyvtári és méhészettel kapcsolatos programokon. Tavaly például ősszel tököt faragtak, amint kijött a jó idő strandoltak, meglátogatták a tavasbarlangot, minden évszakban kirándultak, falat másztak, színházban voltak, Márton napoztak. Minden pályázati lehetőséget megragadnak, nyertek már Tesco pályázaton, a Bethlen alap, a Decathlon pályázatain. Évente 2-3 alkalommal eljutnak többnapos Erzsébet táborba és erdei táborokba is. Sikereik között említette még, hogy a tavalyi évben nagyon sokan támogatták az intézményt, az ott folyó pedagógiai munkát, köszönthető ez talán annak is, hogy egyre inkább nyitnak a város felé, részt vesznek a tapolcai eseményeken, versenyeken, hallatnak magukról, mindennapjaikról rendszeresen kommunikálnak a közösségi médiában, hirdetve értékeiket és bemutatva, hogy diákjaik éppoly értékesek, tehetségesek, kedvesek, mint a normál tantervű iskolákban tanuló társaik. Nemsokára eljön az általános iskolai beiratkozás időszaka, így szeretettel várják a speciális igényű gyermekeket a város legkisebb, de talán épp ezért legcsaládiasabb iskolájába. /km/

Vélemények összegzése
Nincsenek hozzászólások

Sajnáljuk, a hozzászólási lehetőség jelenleg zárva van.